2009.09.11. péntek, 10:10

121. sz. Dr. Vetéssy Géza cserkészcsapat

Nyári tábor

2009. július 5.-13., Nagyvázsony, Tálodi-rét

2009. július 4-én reggel beraktuk a teherautót és a kisbuszt, és elindultuk a táborhelyre. Az esőzések után a táborhely nehezen megközelíthető volt, a teherautó nem tudott bemenni a táborhelyre, így kipakoltunk és a kisbusszal felhordtuk a sátrakat és a GH eszközeit. A táborhely még foglalt volt, így a rét közepén felállítottunk két sátrat és ott éjszakáztunk. Az előtábor: Csősz Tibi, Gábor Vera, Kutasi Bence, Szabó Zsuzsanna, Tálas Matej, Tamaskó Peti, Tary Timót, Tóth Zsófi és Tóth Benedek.

2009. július 5. vasárnap: 83 fő a táborlétszám. Az előző cserkészcsapat a déli órákban távozott, így ekkor kezdtük meg a pakolást. A cserkészeket, kiscserkészeket szállító buszok is megérkeztek dél tájban. A Kinizsi-forrásnál ebédeltünk, a hozott szendvicsekből. A rövid pihenő után sátrakat állítottunk, kigazoltuk a tábortűz helyét, felállítottuk a GH-, és közösségi sátrakat, illetve beüzemeltük a konyhát. A két fabudi mellett ástuk még 3 latrinát, illetve egy nagy szikkasztó gödröt.

Délután elindult a keretmese, ami a 1848-49 szabadságharc volt. Kossuth Lajos (Telekes Tamás) vezetésével megalakult az Országos Honvédelmi Bizottmány, felálltak a hadtestparancsnokok (1. sz. melléklet) és elkezdődött a verbuválás. A hadtestek fontos okításon vettek részt, külön voltak kiscserkész-forgók, a cserkészek pedig a körleteiket építették. 1848-as katonanótákat, népdalokat tanultunk.

2009. július 6. hétfő: Az első teljes nap a táborban zászlófelvonással, megfelelő formaságokkal. A hadtestek tábornokaik vezetésével kiképzésen vesznek részt, sokat énekelnek, örömmel készülnek a „pákozdi csatára”. Délután méta, foci és vizicsata.

Ezután a kiscserkészek fürdenek, közben jött egy zápor, ami besegített. Az építmények jól bírták az esőt, beázás nem történt. Az esőben kissé lehűlt a levegő, de kellemes volt. A tábortűz után a kiscserkészek „éjszakai túrára” indultak nagy izgalommal.

2009. július 7. kedd: Túra Nagyvázsonyba. Csapataink a pákozdi csata után Bécs felé üldözték az ellenfelet. Mindenki elég jól viselte a gyaloglást, a kicsiket segítették a nagyok. 9:45-kor már várt bennünket a várkapitány és megnézhettük a nagyvázsonyi várjáték előadást, majd három csoportban megnéztük a vármúzeumot, a panoptikumot, a néprajzi-múzeumot és a posta-múzeumot. A hadtestek közösen ebédeltek, költhették a zsoldként kapott pénzüket. Visszaérve a táborba meleg étel várta őket, aztán foci, méta, nagyoknak vízhordás. Fürdés. A kiscserkészek a tábortűztől a meseerdőbe mentek, a cserkészek pedig a tábortűznél vettek aktívan részt. A tábortűznél 4 kiscserkész tett fogadalmat.

A táborban maradókat már a kora délelőtti órákban ellenőrizte az ÁNTSZ. Mivel elültek a sárban és ketten nem tudtuk kitolni őket, így felvették a jegyzőkönyvet és vártak tovább, hogy mentsék őket.

2009. július 8. szerda: Hajnalban esik az eső, így a továbbalvás nem jött be. A kiscserkészek már korán nyüzsögtek. Reggeli után forgószínpad volt a kiscserkészeknek, a cserkészekből verbuválódott útépítő csapat pedig azon fáradozott, hogy egy másik földutat tegyen járhatóvá a sárban. Küzdelmes munkával sikerült a feladat!

Ebéd után éneklés, méta, játék. Ezután az OHB az osztrákoktól szenvedett Schwechati vereség miatt visszarendelte a Kecskeméti hadtestet a Délvidékre. A kiscserkészek csomagjait sikeresen kijuttattuk a pulai főútig, a gyerekek gyalog érkeztek a buszhoz. A kecskeméti hadtest szerencsésen eljutott Délvidékre. 59-en maradtunk a táborban, miután a kiscserkészek hazautaztak. Anikó néni már este hiányzott a GH-nak!

A maradó hadtestek őrsi életet éltek, a tábortűzre készültek, ma mindenki magának készített vacsorát. Volt szalonna, töpörtyűkrém, paradicsom, paprika, alufóliában sült krumpli és pimpere, mi szem-szájnak ingere.

2009. július 9. csütörtök: Az esős, változékony időre való tekintettel elnapoltuk a balatoni portyát és fürdést. Az őrség éjszaka nem volt elég éber, hiszen katonáink többségének lábbelijét valakik ellopták. Mindenre fény derült a zászlófelvonásnál. A nap folyamán hadtesteink harci technikáikat (lövés, íjászat) és egyéb fortélyokat tanultak, hogy a csatákban sikeresebbek legyenek. Végre volt minden hadtestnek ideje és melegvize a fürdésre. Délután sütött a nap és megszáradtak a dolgaink. A jó idő örömére csapatjátékra, hadijátékra, métára is sor került. A napi fogyasztás 17 kg kenyér, a főtt étel mellett. Az utánpótlás útvonalaink még mindig csak gyalog járhatóak. Az esti tábortűzön a nagyvázsonyi portya élményeinek feldolgozására került sor, különböző stílusban, szokatlan időbeli zavarral keretezve.

2009. július 10. péntek: Az eső kitartóan szakadt, de hadtesteinket várták a nagyvázsonyi kovácsműhelyben és a „pékségben”, így hát mentünk. Most már mindenki garantáltan sáros lett. A lányok Rózsika néninél tanulták meg a langalló, azaz a kenyérlángos dagasztását, sütését, a fiúk pedig szeget, akasztót kovácsoltak Tarsoly László műhelyében. A vízállás a GH környékén egyre aggasztóbb lett. Az ebéd elkészült, így a fáradt hadtestek jóllaktak. Az időjárás és a 13 fok eléggé megviselte katonáinkat. Rövid pihenő után a katonák számot adtak hadi készültségükről, fegyveres tudásukról.

2009. július 11. szombat: Reggel már ugyan hűvös volt, de legalább nem esett. Így csapataink az isaszegi győzelem után tovább indultak Buda visszavételére. Kissé poroszkáló ütemben elindultunk Balatonakalira. Mencshely, Dörgicse felé mentünk, gyönyörködtünk a Káli- medence dimbes-dombos útvonalán, és örültünk a szélnek és a napsütésnek.

A 23 km-t könnyedén vettük, bár az út utolsó szakaszán katonáinknak nehezen ment ez egyes oszlopban való haladás. A strand szép volt, és bár a Balaton igen hűvös volt, ez nem vette el a kedvünket a fürdéstől. Sokan fociztak, röplabdáztak, pihentek. 9 órára jött értünk a nagyvázsonyi katolikus plébánia busza, és a táborhely közelébe szállított minket. A sötétben, immár tisztán indultunk vissza a táborba. Az úton mindenki a cserkésztörvényekről, a fogadalomról és a cserkész életformáról elmélkedett. A táborhelyre apró lángok vezettek be a tábortűzhöz. A tűznél mindannyiunk számára emlékezetes este volt, ahol az újoncok fogadalmat tettek. Az éjszaka, bár hűvös volt (11 fok), ragyogóan tiszta égbolttal borult fölénk.

2009. július 12. vasárnap: A hadtáp, még mindig csak gyalog tudta biztosítani a csapat ellátmányát. A délelőtt a zubbonyok takarításával, a vásár előkészítésével telt. Ebéd után megtudtuk, hogy Kossuth már nincs Magyarországon, és Görgey Artúrnak nincs más választása, mint a fegyverletétel. Görgey és hűséges katonái sírva tették le a fegyvert Világosnál. Ezután csapataink Nagyvázsonyba indultak az 5 órakor kezdődő istentiszteletre, melynek elején énekkel szolgáltunk.

Rövid vacsora után előkerültek a vásáros bódék, és volt ott minden, mi szem-szájnak ingere (azaz pimpere). Lehetett lottózni, rulettezni, volt bogárpóker, tenyérjóslás, masszázs szalon, pedikűr, tetováló szalon, fényképész és a vásári étkek: kókuszgolyó, kekszcsemege, bólé.

A vásári forgatagnak éjfélkor lett vége.

2009. július 13. hétfő: Csapataink kissé elfáradva a csatározásokban, de örömmel készültek haza szeretteikhez. Reggeli és sátorszemle után minden őrs nekilátott a csomagolásnak, a sátor takarításának és összehajtásának. Ezután visszaástuk a latrinákat, a szikkasztót, elmosogattunk minden edényt, rendszereztük a szersátor tartalmát, összecsuktuk az M63-as sátrakat. 3 fordulóval kijutott a teherautóhoz a sok dolog, aztán csomagszállítás, szemét szállítás. Görgey Artúr kitüntette az arra érdemes katonákat. Mivel Komáromnál szabad elvonulást kaptak, így hazaindultak.

A többi kép és videó megtalálható a csapatunk galériájában: http://vetessy.hu/galeria